ویلاهای چوبی کونتیو ویلاهای چوبی کونتیو ویلاهای چوبی کونتیو ویلاهای چوبی کونتیو ویلاهای چوبی کونتیو ویلاهای چوبی کونتیو ویلاهای چوبی کونتیو

ویلاهای چوبی کونتیو

وب سایت: https://www.kontio.com/en/

توضیحات:

رشد و توسعه شهرها همگام با توسعه علم و تکنولوژي انسان امروزي را از عادات، سنن و سبک زندگي خود دور کرده که اين دوري به بهاي از دست دادن آرامش و آسايش شده است؛ اتفاقي که امروز جامعه را به فکر و واکنشي واداشته تا به طرق مختلف با بازگشت به الگوهاي زندگي پيشين اما با بهره گيري از تکنولوژي روز گام بردارند.

در گذشته عمدتاً مصالح ساختماني مورد استفاده، بوم آورد و عموماً شامل سنگ، چوب و کاهگل بوده و به تحقيق نشان داده‌ شده که از نظر مقاومت در برابر انتقال حرارت و انتقال صوت و همچنین پايداري از مصالح امروزي عملکرد بهتري دارند.  اما کاستي هايي هم داشته‌اند که تکنولوژي آنها را برطرف کرده است. خصوصياتي همچون مقاومت در مقابل آتش سوزي و ميزباني حشرات و قارچ ها که امروزه ديگر نگراني از اين بابت وجود ندارد.

خانه هاي چوبي را از ديرباز با نام اسکانديناوي مي‌شناسيم که فنلاند امروز پيشتاز کشورهاي آن منطقه است. در فنلاند علي رغم رشد تکنولوژي و فناوري همچنان مردم از اين مصالح بومي و پايدار در ساخت خانه هاي خود به طور عمده بهره مي‌گيرند. در مطالعات خود بر روي شرکت‌هاي توليد کننده خانه‌هاي چوبي به ليستي بلندي برخوردیم و با اندکي تحقيق به ليستي کوتاه مشتمل بر پنج شرکت مطرح رسیدیم. براي انجام تحقيقات به عنوان مطالعه موردي بايد تنها يک شرکت را انتخاب مي‌کرديم که در نهايت شرکت Kontio، که پرچمدار توليدکنندگان خانه هاي چوبي در جهان است برگزيده شد.

Kontio  با طراحي و ساخت ساختمان‌هاي چوبي با تکنولوژي منحصر به فرد خود در فرآوري و بهبود قوام چوب امروزه قلمرو کاري خود را تا 30 کشور توسعه داده است.

قديمي ترين خانه چوبي اسکانديناوي 800 سال عمر دارد که  مديون نوع چوب مصرفي در این بنا است. Kontio دقيقا از همان نوع چوب خام در خانه هاي خود استفاده ميکند. اين گونه خاص درخت کاج در مدار نزديک به قطب شمال و در جنگل هاي فنلاند رشد ميکند که داراي رشد بسيار کندي است و همين امر موجب افزايش دوام آن نسبت به درختان جنگل هاي جنوبي شده است.

Kontio Heart Wood  به صورت طبيعي داراي خاصيت ضدباکتري و ضدميکروبي مي‌باشد. Kontio داراي گواهينامه فني اروپا با نام ETA هست و موفق شده گواهينامه CE را که مرتبط با بهداشت، ايمني و حفاظت محيط زيست هست را دريافت کند. علاوه بر اين خانه‌هاي ساخته شده با سيستم لاگ در برابر شرايط سخت آب و هوايي مانند برف‌هاي عظيم، طوفان و همچنين زمين لرزه مقاوم است.

طي ساليان متمادي به صورت جسته و گریخته تلاشهايي براي ورود اين سبک از خانه‌سازي در ايران انجام گرفت هرچند هيچگاه توسعه و رشد نيافت. در دوران پس از انقلاب اسلامي اندک تلاشهايي به صورت پراکنده صورت گرفتند. در اين بين با پيگيري‌هاي که از شرکت Kontio بعمل آمد ما را به شرکت توسعه ساختمان بن‌دا رساند که بعنوان تنها سازنده ايراني اين شرکت در حال فعاليت مي‌باشد. پس از اولين جلسه با مديران اين مجموعه ساختماني به وسعت مطالعات و فعاليت هاي انجام شده پي برديم.

شرکت توسعه ساختمان بن دا با رويکرد توسعه پايدار، با انجام مطالعات بنيادي و طراحي خلاقانه در حال فعاليت بوده و در اين راستا با محوريت توسعه گردشگري اقدام به توسعه خانه‌هايي براي تعطيلات آخر هفته در اطراف شهر تهران نموده‌اند. پايداري،  همسازي با محيط زيست و  تابع شرايط اقليمي بودن مصالح چوبي باعث شد تا تصميم بگيرند بخشي از توان شرکت را در اين راستا هزينه و سرمايه‌گذاري کنند.

اين روزها با افزايش حجم ترافيک جاده‌هاي خروجي تهران در ايام تعطيلات و آخر هفته ها باعث شده تا بيش از پيش خريداران آرامش در اطراف تهران در مناطقي نظير لواسانات، دربندسر، ميگون و دماوند  بر جستجوي مکاني براي استراحت و آسايش باشند.

در پيچ و خم جاده هاي حواشي آب و هواي کوهستاني ميگون که پيش ميرويم به شهرک در حال ساختي متفاوت از بافت منطقه مي رسيم جايي که بر خلاف سايرين بجاي تراشيدن و تسطيح کوه، منطبق و با کمترين آسيب به طبيعت سايت و به صورت پلکاني در حال اجراست. همان سايتي که Kontio ما را به آن رسانده بود. اين پروژه در حال ساخت مراحل مقدماتي را طي مي‌کرد. بعدها به اين برخواهيم گشت ولي تا آن زمان براي ديدن ويلاي ساخته شده با تکنولوژي Kontio بايد به گيلاوند در فاصله 60 کيلومتري تهران برويم که در بين رشته کوه البرز و در نزديکي قله دماوند واقع شده است.

دهکده ويلايي مينوسا بخشي از شهرک هشت بهشت واقع در جاده فيروزکوه است. جائي که هر خانواده يک ويلاي منحصر به فرد را مالک شده است و با طراحي معماران بنام کشور فضايي متمايز از هر شهرکي را ايجاد کرده است. در قطعه 292 اين دهکده، ويلاي چوبي خودنمايي ميکند.

ويلاي کاج طلايي (Golden Pine) تماماً با سيستم لاگ شرکت Kontio ساخته شده است. لاگ‌ها در فنلاند بر طبق طرح ايجاد شده در شرکت توسعه ساختمان بن‌دا توليد و بسته‌بندي شده و پس از ورود به سايت با آموزش و نظارت عاليه مهندسين فنلاندي و توسط تيم فني شرکت بن‌دا اجرا شده است.

در سيستم لاگ با برش چوب‌ها از مقطع طولي و لمينيت کردن مجدد آنها در جهت مخالف، از حرکت و نفوذ رطوبت جلوگيري به عمل مي‌آيد. بدين صورت که رطوبتي که در مدارهاي حلقه هاي چوبي در حرکت است از سمت ديگر نيم دايره خارج شده و بنابراين بنا را در مقابل رطوبت نفوذناپذير مي سازد. همچنين چوب هاي کاج منحصربه فرد استفاده شده با توجه به رشد کم داراي مقاومت بالا بوده و وجود محفظه هاي هوا در بين سلولهاي چوب عايق حرارتي فوق العاده اي را به وجود مي‌آورد. اين خلل و فرج‌هاي پرشده از هوا باعث سبکي و کاهش چگالي آنها گشته که موجب مي‌شود علي رغم حفظ مقاوت کششي بالاتري نسبت به بتن از مصالحي همچون آلومينيوم و فولاد چگالي کمتري داشته باشد و بر همين اساس خصوصيت ضد زلزله داشته باشد.

 علاوه بر ويژگي‌هاي سيستم لاگ میتوان از ویژگی های دیگر نظیر : دوام و  عمر بالا، امکان توسعه در آينده، امکان برچيدن و پياده سازي در محل ديگر، سازگاري با شرايط مختلف آب و  هوايي، سرعت ساخت بالا که باعث بازگشت سريع سرمايه و همچنين استفاده از فرصت ساخت و ساز در شرايط آب و هوايي بسيار سرد ، سازگاری با محيط زيست و صرفه جويي در مصرف انرژي نام برد.

سلامتي:

کاهنده استرس و فشار خون

 بهبود دهندة کيفيت خواب

 ايجاد کننده محيط گرم و راحت و فضاي آرام

کيفيت بهتر هواي داخلي

ضد قارچ و ميکروب و باکتري

ضد آلرژي

محيط زيستي:

از مصالح سازگار با اقيلم

از مصالح قابل بازيافت

از مصالح قابل استفاده مجدد

توليد حداقل کربن در مراحل ساخت

از مصالح تجديدپذير

فني:

امکان توسعه در آينده

امکان برچيدن و جابجايي

ضريب انتقال حرارت پائين

ضريب انتقال صوت پائين

ضد حريق

ضد زلزله

اقتصادي:

دوام و عمر بالا

سرعت ساخت بالا

بازگشت سریع سرمايه