House in Divcibare

© رلژا ایوانیچ

House in Divcibare

© رلژا ایوانیچ

House in Divcibare

© رلژا ایوانیچ

House in Divcibare

© رلژا ایوانیچ

House in Divcibare

© رلژا ایوانیچ

House in Divcibare

© رلژا ایوانیچ

House in Divcibare

پلان

House in Divcibare

مقطع

خانه ای در دیوچیبار

موقعیت: دیوچیبار، صربستان

معمار: استودیو exe. ، آندریا میتروویچ، تیانا میتروویچ

مصالح: بنایی

تاریخ ساخت: ۱۳۹۴

مساحت ساخت: ۷۶m۲

عکس: رلژا ایوانیچ

توضیحات:

خانه در نزدیکی منطقه‌ی توریستی محبوب دیوچیبار و در دامنه‌ی کوهستان مالن در غرب صربستان واقع شده است. اگرچه زمین این بنا با درختان کاج کوچک پوشیده شده است، اما هنوز هم دارای مشخصه‌های اصلی یک زمین باز می‌باشد. برای به حداقل رساندن مداخله در زمین اطراف، خانه بر روی شیب تپه ساخته شده است.

این بنا با ترکیب دو حجم یکپارچه با تاکید بر تاریکی و روشنایی، طراحی شده است. این احجام با محیط طبیعی اطراف، شامل درختان کوتاه کاج و زمین شیبدار صخره‌ای، ادغام می‌شوند. در سمت جنوبی، بخش سفیدرنگ خانه توسط پنجره‌ای بزرگ که نقطه‌ی گذار محیط مصنوع به محیط طبیعی است، به محیط بیرون ارتباط می‌یابد.

نمای بیرونی طرفین بنا با سرامیک‌های سفید پوشانده شده است که بر فرم بنا تاکید نموده و نشانگر عملکرد درونی این بخش که شامل آشپزخانه، نهارخوری و نشمین می‌شود، می‌باشد. روکش سفیدرنگ، باعث انتزاعی شدن این حجم شده و بین این بنا و محیط روستایی آن تضاد ایجاد می نماید.

نیمه‌ی سیاه رنگ خانه از خانه‌های بومی کوهستانی این منطقه الهام گرفته است. ایوان از یک سوی با حجم سفید در ارتباط بوده و یک فضای مسقف بیرونی را ایجاد می نماید. بر سازه‌ی بنا، با استفاده از مصالح طبیعی مانند روکش‌های سنتی چوبی سقف تاکید می شود. این دوگانگی خانه با استفاده از این دو حجم، باعث ترکیب معماری سنتی و معماری عصر حاضر به منظور ایجاد یک کیفیت زیبایی شناسانه‌ی منحصربه‌فرد و تاکید بر ساختار بنا نسبت به محیط اطراف آن شده است.

فرآیند ساخت به دلیل دسترسی دشوار به محوطه‌ی ساختمانی و همچنین بودجه‌ی نسبتا محدود ساخت و ساز، بسیار چالش برانگیز بود. انتخاب مصالح براساس مسائل اقتصادی، دوام مصالح و ترکیب فرم بنا صورت گرفته است. تهیه‌ی چوب مورد نیاز از جنگل‌های محلی و استفاده از سایر مصالح بومی، از جمله مسائل ضروری در ساخت این خانه به حساب می‌آمد.

معماران مرتبط: