Lemon Tree Villa

© داوید سِرِورا

Lemon Tree Villa

© داوید سِرِورا

Lemon Tree Villa

© داوید سِرِورا

Lemon Tree Villa

© داوید سِرِورا

Lemon Tree Villa

© داوید سِرِورا

Lemon Tree Villa

© داوید سِرِورا

Lemon Tree Villa

پلان بام

Lemon Tree Villa

مقطع

Lemon Tree Villa

مقطع

خانه درخت لیمو

موقعیت: مریدا، یوکاتان، مکزیک

معمار: شرکت معماری تالِر استیلو ، شرکت معماری تالِر استیلو

مصالح: بتن

تاریخ طراحی: ۱۳۹۶

تاریخ ساخت: ۱۳۹۶

مساحت زمین: ۱۶۵m۲

مساحت ساخت: ۱۶۴m۲

گروه طراحی: ویکتور آلخاندرو کروز دومینگز، ایوان آتاهوالپا هرناندز سالازار، لوئیس آرماندو استرادا آگوئیلرا

عکاس: داوید سِرِورا

توضیحات:

خانه درخت لیمو، اقامتگاهی تک خانواری در دوطبقه است. ترکیب بندی این ویلا که به دو بخش متمایز تقسیم شده است شامل دسترسی اصلی از خیابان که با بنای موجود در سایت اشغال شده و منطقه اتاقها و حیاط مرکزی است. حیاط در این ویلا نقش تراس، استخر و اتصال دهنده بنای قدیمی به ساختمان جدید را ایفا می کند. تراس همچون یک فضای تقسیم، راه پله را در خود جای داده و دسترسی به اتاق های خواب از طریق آن انجام می گیرد. راه پله سه عملکرد اصلی دارد: فراهم کردن دسترسی به طبقه دوم، فضای خدماتی و بیانی فرمال که آن را به شکل تندیسی در حیاط در آورده است. بازسازی ساختمان قدیمی موجود در سایت با این هدف انجام گرفته است که فضاهای سابق و فضاهای جدید به طور طبیعی با هم ترکیب شوند. نورپردازی و تهویه مسائل اصلی در خلق اتمسفر لذت و آسایش برای کاربران است.

خانه درخت لیمو با اتصال کامل به بیرون به فضاهایی دست یافته است که زیبایی شناسی مصالح را غنا می بخشند و سیستم های تنظیم شرایط محیطی غیر فعال را برای کاهش هزینه های مصرف انرژی به حداکثر بهره وری می رساند. در این ویلا کانسپتی سنتی در حوزه های جدید و قدیمی به طراحی ای معاصر تغییر شکل یافته است. سیستم های ساختمانی مشابهی با تنوع کمتر مصالح مورد استفاده قرار می گیرند. مصالح غالب این ویلا شامل سنگ، چوب، کاشی های سنتی کف، فلز و سیمان سفید به عنوان پوششی برای دیوار ها.

خانه های سنتی در مرکز تاریخی مریدا  در گذشته از کف های سیمانی به شکل موزائیک و با طرحهای رنگی و متنوع استفاده می کردند که مثل یک فرش با نقش و نگار خود هر اتاق را تزئین می کرد. پیشنهاد معماران این پروژه مصالح و مفاهیم محلی مورد استفاده را نقطه شروع فرآیند طراحی خود قرار داده و این ایده را به سطوح وسیع از سیمان سفید وسطوح دیگر با رنگدانه های مختلط سبز تبدیل می کند. ترکیب این سطوح و پالت رنگی مورد استفاده یکی از مشخصه های اصلی این ویلا ست.

ترکیب هماهنگ و ایده آل طبیعت تاریخ ساختمان و معماری معاصر زبانی واضح وصریح از عناصر عملکردی که واجد ارزشهای فرمال هستند ایجاد می کند. به این وسیله مصالحی بومی مورد استفاده را بهبود بخشیده و شرایط مساعدی برای استفاده درست از آن ایجاد می کنند. روش های سنتی ساخت و مصالح بوم آورد، ترکیب بندی فضایی و زیبایی شناسی پروژه را شکل می دهند چراکه نمود تلاش سازندگان هویت ما هستند. در پایان طراحی این ویلا به نحوی است که به زمینه احترام می گذارد، محیط را دریافت کرده و با مقیاس انسانی و احساسی فضا ارتباط برقرار می کند.

معماران مرتبط: