Maison Louis Carreˊ

Maison Louis Carreˊ

Maison Louis Carreˊ

Maison Louis Carreˊ

Maison Louis Carreˊ

ویلا لویی کره

موقعیت: فرانسه

معمار: آلوار آلتو

کارفرما: لویی کره

مصالح: آجر

معمار: آلوار آلتو

توضیحات:

در جریان دوسالانه ی ونیز ۱۹۵۶، مجموعه دار مشهور فرانسوی، لویی کره و همسرش با آلتو ملاقت کرده و از او خواستند تا یک ویلا با بالاترین کیفیت هنری و بهترین مصالح را برای آنها طراحی کند. سایت مورد نظر این زوج یک زمین وسیع در نزدیکی روستای ....( Bazoches) بود که در نهایت به جنگل رامبویه (Forêt de Rambouillet) می رسید. کره خواسته اش را چنین بیان می کند: "از تو یک سقف شیبدار با تخته سنگی در بالای آن می خواهم، مابقی طراحی در اختیار توست."

حاصل طراحی آلتو ویلایی است با یک سقف شیبدار عظیم، از جنس سنگ نورماندی که با آن شیب اندک در منظر پشتش محو می شود. پایه و بخش هایی از بدنه ی دیوارها با سنگ آهک شارتر (شهری در شمال فرانسه) ساخته شده اند. در نما نیز از آجرهایی به رنگ سفید و مرمر استفاده شده است.

ورودی با یک سالن وسیع تعریف شده است، در بخشی از این سالن پنلی برای نمایش تابلو های نقاشی قرار دارد. سقف چوبی این بخش با فرم آزادش همچون سقف پلکانی نشیمن توسط یک نجار فنلاندی در محل پروژه اجرا شده است. کارفرما خانه را به دو منظور می خواست: یکی برگزاری مهمانی های هنری و نمایش مجموعه ی ارزشمندش و دوم اقامتی آرام با همسرش اولگا دور از هیاهوی شهر. از این رو اتاق های ویلا به دو دسته ی اقامتی و سرویس دهنده تقسیم شدند.

 

علاوه بر معماری ویلا، مسئولیت طراحی مبلمان و منظر آن نیز به آلتو سپرده شد. صاحبان خانه از او خواستند تا حد ممکن مبلمان منحصر به فرد و مخصوص به خود را داشته باشند.

از جمله مبلمانی که اختصاصا برای این خانه طراحی شده است می توان به یک میز پیانو در نشیمن، میز کار شخصی لویی کره و میز بزرگ ناهار خوری اشاره کرد. نورپردازی های سفارشی، مبلمان ثابت و متحرک و تمام عناصر داخلی با ویژگی های خاص هنریشان این ویلا را به رقیبی برای ویلا میریا در بحث آسایش مدرن تبدیل می کنند.

در جنوب بنا یک استخر طراحی شده که پس از مرگ لویی کره مورد استفاده قرار نگرفته و آسیب دیده است اما از آن جا که این خانه به عنوان اثر تاریخی در فرانسه به ثبت رسیده است، هر گونه دخل و تصرف در آن می بایستی پس از طی مراحل رسمی صورت گیرد.

معماران مرتبط: