Mylla hytte

© بروس دامونته

Mylla hytte

© بروس دامونته

Mylla hytte

© بروس دامونته

Mylla hytte

© بروس دامونته

Mylla hytte

© بروس دامونته

Mylla hytte

© بروس دامونته

Mylla hytte

© بروس دامونته

Mylla hytte

© بروس دامونته

Mylla hytte

© بروس دامونته

Mylla hytte

© بروس دامونته

Mylla hytte

© بروس دامونته

Mylla hytte

سایت پلان

Mylla hytte

پلان

Mylla hytte

نماها

کلبه میلا

موقعیت: نروژ، اسلو، یوناکر

معمار: دفتر معماری مورک اولنس

کارفرما: اسکات و کریستین یانگ

مصالح: چوب

تاریخ طراحی: ۱۳۹۳

تاریخ ساخت: ۱۳۹۶

مساحت زمین: ۸۶۸m۲

مساحت ساخت: ۸۴m۲

معماران: دفتر مورک اولنس

عکاس: بروس دامونته

پیمانکار: کرییتیو هوس, میکال مانزاک, کونراد جاسینسنه

توضیحات:

کارفرماها

اسکات یانگ و کریستین یانگ یک زوج آمریکایی حدودا چهل ساله هستند به همراه دو فرزند کوچکشان. اسکات به سبب شغلش که زمین شناسی است، هفت سال پیش به اسلو در نروژ نقل مکان کردند، و از شیوه زندگی نرروژیها در ارتباط قوی با فضای بیرون استقبال زیادی کردند.

موقعیت بستر

بستر پروژه در لبه‌ی شمالی نوردمارکا واقع شده است؛ یک محیط بکر پهناور که تنها یک ساعت از شمال اسلو، منطقه ای که خانواده در آنجا اقامت دارند، فاصله دارد. اگرچه این چشم انداز هنوز یک طبیعت وحشی است، ولی دسترسی از شهر به آن، با خودرو، دوچرخه و حتی اسکی، میسر است. این مکان به دلیل مجاورت با اسلو و دسترس پذیری آسان به اسکی و ماهیگیری در کوهستان انتخاب شد، که همه‌ی این اتفاقات می‌تواند در دریاچه‌ی Mylla بیفتد. رفت و برگشت به این مکان با اسکی یا دوچرخه، تنها چند ساعت کوتاه، و با ماشین حدود یک ساعت زمان می‌برد که اسکات‌ها گاهاً خود را در آرامش اینجا رها می‌کنند

خلاصه‌ای از پروژه

امکانات آسایشی که خانواده‌ی یانگز در ابتدا می‌خواستند: سه اتاق خواب و یک اتاق خواب کودکان، دو حمام تا حد ممکن کوچک و کارآمد، یک فضای الحاقی جدا از ساختمان اصلی برای واکس زدن چوب اسکی، انبار دوچرخه و اسکی و یک سونای دونفره، در یک ارتباط از درون به بیرون را شامل می‌شد.

به گفته‌ کریستین "از آنجایی که ما نروژی نبودیم، هیچ تصور پیشینی نسبت به آنچه که باید شبیه hytte باشد و یا اینکه چگونه عملکردی داشته باشد، نداشتیم. از این رو، اگرچه ما درخواست های خود را به کاسپر و لکسی گفته بودیم، ولی تا آنجا که امکانات اجازه می‌داد، به طور کامل به رویکرد نوآورانه آنها اعتماد کردیم تا نمایی از آنچه که می تواند یک کلبه‌ی نروژی باشد را به پروژه اعمال کنند. "

 بیان متفاوت از تیپولوژی کلبه های محلی

چالش طراحی این بود تا آن نوع از سازه‌ی سنتی این کلبه ها را بازنویسی کند که شخصیت سازنده‌ی آن همچنان حفظ شود -جمع و جور، کارآمد و عملکردی- اما برای شکل دهی به ساختمان در ارتباط با چشم انداز آن  و خلق فضای داخلی‌ای که لوکس و دلپذیر بودن در آن محسوس باشد، و همچنان شامل سه اتاق خواب و دو حمام تمام عیار و در عین حال کوچک در این خانه‌ی ۸۴ متری شود، اگرچه دستور کار بر استفاده از سقف شیروانی بود، طراحان ما با دونیم کردن بام‌ها، چهار سقف را به وجود آوردند.

که همین طرح ریزی، یک پلان به فرم چرخ دنده با دو فضای بیرونی مسقف را تولید کرد. این دو فضا بالکن‌های صبح نشین و عصر نشین هستند که خورشید را در حالات مختلف روز قاب می‌کنند و همچنین به واسطه‌ی سقف از برف و باد در امان می‌مانند.

معمار پروژه، کسپر مورک اولنس چنین بیان می‌کند: "پلان چرخ دنده‌ای و سقف‌های شیبدار، در تطابق با آب و هوای منطقه، و همین‌طور جدا سازی اتاق خواب‌ها می‌باشد تا هم امنیت آنها را تأمین کند و نیز دید دوسره‌ و متضادی از هر کدام بدهد. از این جهت این ساختمان پاسخ بسیار مطلوبی به چنین زمینه‌ای می‌باشد، حال آنکه هم زمان تجربه‌ی منحصربفردی را فراهم می‌کند."

بستر

کلبه‌ی میلا، به جای تأکید بر چشم انداز وسیع بستر به جنگل های کاج و درختان برگ ریز، کوه ها و دریاچه، رویکرد عمیق تری به چشم انداز اطراف آن دارد.

جبهه‌های مختلف خانه، چهار طبیعت متمایز را در بر می‌گیرد. اتاق نشیمن که دید به دریاچه میلا دارد، منظر اتاق مهمان به سوی دامنه‌ی کوه است، اتاق خواب کودکان  آسمان را قاب گرفته و اتاق خواب بزرگ که دید ویژه‌ای به جنگلهای انبوه دارد.

کلبه‌ی ۸۴ متری به گونه‌ای طراحی شده که به جای بخش بندی کردن پلان به اتاق‌های جداگانه، گویی منظر چشم انداز به درون فضای داخلی خانه جریان یافته است. افزایش ارتفاع سقف طاقی از ۲.۴ به ۴.۳ متردر سرتاسر خانه ادامه پیدا کرده تا یک فرم یکپارچه را به وجود آورده باشد.

" نمای خارجی از چوب خام کاج در نظر گرفته شده به این جهت که در طول زمان بر اثر ترکیب با برف زمستان و سالخوردگی در چشم انداز پر از درخت، به رنگ نقره‌ای زیبایی دربیاید.

سایبان

در زیر سایبان سه هسته عملکردی خانه جای گرفته است. یکی برای آشپزخانه و رخت آویز و حمام، دیگری برای فضای سرویس بهداشتی و انباری، و دیگری به منظور انبار تجهیزات مکانیکی که مستقیما به محیط داخلی جریان پیدا کرده و بخش های خصوصی در داخل فضای خانه ایجاد می‌کند.

جزئیات

توجه دقیق به جزئیات، باعث افزایش احساس دسترس پذیری و حفظ حریم خصوصی می شود. به عنوان مثال، هر اتاق خواب دارای دو درگاه دسترسی است تا هیچ بن بستی ایجاد نکنند. وقتی که درها را که ساخته شده از همان تخته سه لای به کار رفته در دیوارها و سقف است، باز می‌کنیم، به طور کامل در داخل حفره دیوار نشسته به طوری که ناپدید می‌شوند. در بالای هر درب یک شیشه افقی برای کاهش انتقال صدا است، در حالی که اجازه می دهد سقف بدون گسیختگی به درون فضای خانه گسترش یابد.

معماران مدل های بسیاری از خانه را ساخته اند تا ایده های طراحی و رویکرد خود را تست کنند. تاکید ویژه بر طراحی سقف نه تنها از منظر فضایی و زیبایی شناختی بلکه به عنوان یک پاسخ عملی به برف های سنگین در این منطقه اختصاص داده شد.

شیوه‌ی زندگی

در نهایت، کابین کوچک میتواند به راحتی خانواده یانگ را با ۴ تا ۶ مهمان در دو اتاق خواب، خوابگاه کودکان، اتاق نشیمن و آشپزخانه، دو حمام کامل، جای دهد.

اسکات می گوید: "این مکان بسیار خوبی برای گردش سالانه در هر دو آب و هوای خوب و بد است. منظر بیرونی این احساس را در شما ایجاد می کند چنان که شما بیرون از خانه هستید، در حالی‌که داخل هستید. این یک کابین راحت برای خانواده چهار نفره‌ی ما ویک سگ است، اما می تواند به راحتی ۸-۱۰ نفر را جای دهد. "

در طول ماههای سرد زمستانی، زمانی که کابین نیمه در برف است و چشم انداز اطراف با برف سفید پوشیده شده است، خانواده به تورهای اسکی طولانی مدت می‌روند و پس از آن در سونا گرم می شوند. در ماه های گرم، کل خانواده با دوچرخه های کوهستانی، قایق ها و کایاکس ها به گردش در منطقه می‌پردازند. اسکات یک ماهیگیر مشتاق است و اغلب بچه ها را در دریاچه میلا می برد تا ماهیان محلی و ماهی قزل آلا را پیدا کند.

یک فضای داخلی گرم و کارآمد

برای ایجاد یک محیط گرم و پر نور، معماران از تخته سه لای چوب کاج صیقل داده شده با روغن سفید برای پایان دادن به داخل کابین استفاده کرده‌اند. مبلمان سفارشی از همین جنس چوب است، از جمله فریم های تخت، تختخواب سفری، تخت تک نفره، میز ناهار خوری، نیمکت ها و قفسه ها که در سرتاسر خانه پیدا می شود.

مورک اولنس می گوید: "ما می خواستیم یک محیط تمیز و ساده ایجاد کنیم، در نتیجه فقط دو متریال برای داخل اتاق استفاده کردیم: تخته چندلا از چوب کاج و بتن."

دیوارها، سقف و تمام مبلمان از تخته سه لا با لبه های برآمده است و کف، سقف و دیوارهای حمام بتنی هستند. مبلمان سفارشی طراحی شده برای این کابین، یک محیط جذاب برای خانواده و مهمانان خود را ایجاد می کند و با پشم سبز کوادراتا که برای رومبلی از آن استفاده شده، حس نرمی از بافت جنگل را به فضای داخلی اضافه می کند.

به گفته‌ی مورک اولنس "کابین بسیار کوچک است، ما می خواستیم همه چیز را تا آن جا که امکان دارد چند منظوره در نظر بگیریم. جزیره آشپزخانه نیز نیمکتی برای میز ناهار خوری است. سقف بالای حمام اتاق بازی برای بچه ها است، زیرا اتاق خواب آنها بسیار کوچک است. همه تختها کشوهایی در خود دارند، مبل دارای کابین های مکعب شکل بزرگی برای کتاب هاست و همچنین سطل های نگهداری بازی ها و لوگوها در زیر مبل است. مبل از دو تشک تک ساخته شده است، زمانی که خانه پر است به آسانی تبدیل به تخت اضافی شود. ما تلاش کردیم تا مبلمان را تا حد ممکن به عنوان متریال‌های مؤثر بسازیم، به عنوان مثال، میز ناهار خوری دقیقا از دو ورق تخته سه لا ساخته شده است."

 

برگردان به قلم هانیه فرج زاده

۱۹ شهریور ماه ۹۷

معماران مرتبط: