NJ Villa

© چالرموات وانگچومپو

NJ Villa

© چالرموات وانگچومپو

NJ Villa

© چالرموات وانگچومپو

NJ Villa

© چالرموات وانگچومپو

NJ Villa

© چالرموات وانگچومپو

NJ Villa

© چالرموات وانگچومپو

NJ Villa

© چالرموات وانگچومپو

NJ Villa

© چالرموات وانگچومپو

NJ Villa

© چالرموات وانگچومپو

NJ Villa

© چالرموات وانگچومپو

NJ Villa

NJ Villa

NJ Villa

NJ Villa

NJ Villa

NJ Villa

ویلا ان جی

موقعیت: نوامین، تایلند

معمار: تاچ آرشیتکتز تاچ آرشیتکتز

کارفرما: خصوصی

مصالح: بتن

تاریخ طراحی: ۱۳۹۶

مساحت زمین: ۱۰۰m۲

مساحت ساخت: ۴۳۵m۲

پیمانکار: آکان کو

عکاس: چالرموات وانگچومپو

توضیحات:

ویلا ان جی یک خانه خصوصی متعلق به زن و شوهری با نام نون و جی است. نام این خانه به هدفی اشاره می‌کند که این ویلا باید به شیوه زندگی صاحبان خود خدمت کرده و شخصیت‌ آنها را نشان دهد.

مساحت خانه ۱۰۰ متر مربع و در بانکوک، پایتخت تایلند واقع شده است. زمین توسط خانه‌‌های مجزا که تنها به سمت جنوب و رو به خیابان عمومی است، احاطه شده است. چالش طراحی معماری به دنبال هماهنگی با بستر بوده‌است.

از آنجا که فضای سبز زیادی در منطقه بانکوک وجود ندارد، زندگی با طبیعت مهم‌ترین دغدغه برای ایجاد فضا و فرم خانه بوده است. به جای برخورداری از فضای حیاط جلویی، چمن را به داخل آوردیم و با ایجاد یک خانه به شکل نیمه-U به حفظ حریم خصوصی بیشتر باغ پرداختیم. (این فضا) می‌تواند برای پرورش حواس پنج‌گانه، به ویژه برای دیدن، شنیدن و احساس کردن استفاده شود. برای مشاهده طبیعت و درختان، شنیدن صدای آبشار و احساس طبیعت از درون. چمن حیاط خلوت به حوضچه ماهی که در مرکزخانه و در محاصره آن قرار دارد، وصل شده‌است. باغ و حوض را از هر فضا و راهرویی در این ویلا می‌توان دید.

دسترسی به ورودی اصلی خانه از دو راه ممکن است که دسترسی پیاده، متصل به خیابان عمومی است با سقف بتنی کنسول پوشیده شده و دسترسی سواره که پارکینگ سه ماشین به همین قسمت از ورودی راه دارد. حیاط پشتی نیز از این ناحیه ورودی قابل رویت است. چرا که خط مستقیم راهرو الحاقی زمانی که در چوبی باز میشود، توالی دید به درون را ایجاد می کند. بعلاوه ،جایی برای کفش درآوردن و آویزان کردن چتر قبل از ورود به خانه، از آن اتفاقات ضروریست که از فرهنگ شرق گرفته شده است. بنابراین یک نیمکت بلند با گشادگی ای از زیر برای نگهداری کفشها و اِلمانهای چوبی برای آویختن چتر، با این راهروی ورودی ادغام شده است.

خانه به سمت جنوب است که گرمترین جهت را در طول روز دارد و به فضاهای عملکردی داخلی اختصاص داده شده، مسیر حرکتی، پله ها و سرویس در قسمت جنوبی تعبیه شده در حالیکه نشیمن، نهار خوری و اتاق خواب مستر در قسمت شمالی و خنکترین بخش خانه است. علاوه بر این، به جهت جلوگیری از گرمای حاصل از تابش مستقیم آفتاب، بادگیرهای چوبی قابل تنظیمی در هر جبهه ایجاد کرده ایم. به ویژه در نمای شمالی، حتی وقتی بازشوها بسته هستند، اجازه تهویه ی طبیعی را می دهد.

از این گذشته، بام دو پوسته متشکل از ورق مسطح بتنی و سقف شینگل قیریِ V  شکل، نه تنها از نفوذ باران های سخت تایلند جلوگیری می کند، بلکه کمک رسانِ حفاظت از گرما نیز می شود. فاصله ی بین این دو لایه همچون یک عایق عمل می کند.

درون ویلا، ارتفاع دو برابر شده ی سقف نشیمن، فضای با جریانِ هوای مطلوب را ایجاد کرده و نیز در معرض ورودی طبقه دوم قرار می گیرد. این بخش همچنین از طریق اختلاف ارتفاع ها و درهای شیشه ای تاشوی جدا کننده، با قسمت نهارخوری پیوند خورده است، حال آن که وقتی در بسته است، می توانید ارتباط فضایی را ببینید.

 

برگردان به قلم هانیه فرج زاده

سوم مرداد ماه ۱۳۹۷

 

 

 

 

 

معماران مرتبط: