Sib villa

Sib villa

Sib villa

Sib villa

ویلای درخت سیب

موقعیت: ایران،دماوند،آبسرد

معمار: امیرعباس ابوطالبی

مصالح: بتن

مساحت زمین: ۱۱۶۵m۲

مساحت ساخت: ۶۵۰m۲

معمار: امیر عباس ابوطالبی

توضیحات:

ساختار
ساختار اصلی پروژه هم فرمال ( با تاکید روی سازه ) و هم اتفاقی ( با تاکید روی طبیعت ) شکل گرفته است که قوانین ساده طراحی را دنبال می کند. این ساختار اجازه دسترسی حداکثری توامان به عملکردها و احساساتی که قرار است در پروژه اتفاق بیفتد را می دهد.

ایده طراحی
اين پروژه تلاش مي کند ، استفاده مناسبي از انرژي هاي فعال و غيرفعال محيطي داشته باشد و در عين حال فضاهايي را مطابق نيازها و سليقه کارفرما خلق نمايد .
تلفيق اين فضاهاي دروني و بيروني به واسطه يک حياط مياني شاخص در مرکز ثقل پروژه شکل گرفته است. اين حياط، حريم نيمه خصوصي و غير رسمي طرح محسوب مي شود که توسط شبکه آبراه جمع آوري آب باران و آب هاي سطحي تقسيم بندي شده است و دارای هندسه بسیار ساده ای می باشد.
اين حياط، کانون اتفاقات و ديدارهاي آرامش بخش و همچنين برقرار کننده توازن فيزيکي ميان بنا و باغ محوطه به حساب مي آيد . نهال تک درخت سيب به عنوان نمادي از شهر دماوند، برکت زندگي و همچنين عنصري هويت بخش و خاطره انگيز در ذهن مصرف کنندگان اين بنا، در مرکز اين حياط کاشته شده است که با رشد خودش خاطره هاي گذشتگان را براي نسل آينده حفظ مي کند.
آناليز و بررسي سايه اندازي ها در اين حياط مياني، تراس جانبي مسقف و تراس خصوصي طبقه بالا، آن ها را به عنوان فضاهاي بيروني مطلوب برای چهار فصل معرفي مي کنند. تراس به وسيله پله هاي چوبي دست ساز و سطح شيب دار به بام پروژه مرتبط مي شود و چشم اندازهاي متنوع و کم نظيري در فصول بهار،تابستان، پاييز و زمستان فراهم مي آورد.

تاثیر نور طبیعی خورشید یکی از نکات مهم در طراحی این پروزه می باشد. بافت ها و شکل ها در معماری داخلی و خارجی پروزه جهت تاثیرپذیری از قابلیت های نور طبیعی خورشید و با دقت فراوانی انتخاب و اجرا شده اند. این انتخاب مختص هر چهار فصل سال بوده و علاوه بر لحاظ بازی های نور و سایه جهت زیبایی شناسی سیاه و سفید، دارای عملکرد اقلیمی و ایجاد تراس های نورگیر در سرما و تونل باد و تراس مسقف در گرما می باشد.

انرژی و اقلیم

تدابير طراحي انرژي هاي فعال و غيرفعال

استفاده از انرژي هاي غيرفعال در اين پروژه، کليد پايداري اين بنا خوانده مي شود.
مهمترين اصل در طراحي ويلاي سيب اين نکته بوده است که با ترکيبي از انرژي هاي فعال و غيرفعال، هزينه هاي انرژي و کنترل محيط تا حد زيادي کاهش پيدا کند. در اين پروژه تلاش شده که ضمن تطبيق خواسته هاي کافرما با جنبه زيبايي شناسي فرم، پاسخ درستي به شرايط محيط و اقليم منطقه داده شود. اين پاسخ مي بايست در راستاي بالا بردن رفاه زندگي کاربران و کاهش مصرف انرژي ساختمان صورت مي گرفت. طراحي بر اساس اقليم اين امکان را به ما داد که سيستم سرمايشي و هزينه هاي مربوط به آن از پروژه حذف شود و شرايط آسايش دما صرفا با طراحي مناسب فراهم گردد.
علاوه بر کاهش هزينه ها، نوسانات دمايي تا حد قابل قبولي کاهش يافت. همچنين ضمن ارتقا کيفيت هواي مصرفي از اثرات زيست محيطي از قبيل انتشار گازهاي گلخانه اي حاصل از موتورخانه زيرزمين کاسته شد.
تامين آب مصرفي بنا از طريق سهميه آب محلي کشاورزي

از آنجا که سايت پروژه و محدوده اطراف آن فاقد لوله کشي آب شهري مي باشد، و در راستاي استفاده بهينه از امکانات موجود در سايت – برخلاف روند معمول در پروژه هاي اطراف و احداث چاه و بهره برداري از سفره آب زيرزميني- دو منبع سرپوشيده و روباز براي تامين آب مصرفي اين بنا تعبيه شده است. نحوه کارکرد به اين صورت است که سهميه آب کشاورزي که به صورت هفتگي به مالک اين بنا تعلق مي گيرد، در منبع روباز که در جبهه شمالي بنا قرار دارد، ذخيره شده و سپس به آب انبار زيرزميني منتقل مي شود. آب ذخيره شده در آب انبار، با استفاده از دستگاه تصفيه، سالم سازي و به وسيله يک پمپ به ساختمان منتقل مي گردد. پس از پر شدن منبع اول، منبع پشتيبان روباز وظيفه ذخيره آب را بر عهده دارد. از آب ذخيره شده در اين منبع، براي آبياري قطره اي درختان باغ و محوطه و همچنين پشتيباني از آب انبار زيرزميني استفاده مي شود.

عناصر کليدي براي استفاده از انرژي هاي پاک و تجديد پذير در اين پروژه عبارتند از: جهت استقرار ساختمان در سايت پروژه، طراحي حياط مياني، ابعاد بازشوها با توجه به ميزان نياز به نور، محاسبات جرم حرارتي مصالح در جداره ها، آناليز سطوح سايه انداز در فصول چهارگانه و تاثير آن بر شرايط آسايش بنا.
عايقکاري جداره ها و استفاده از مصالح با جرم حرارتي مناسب برای سطوح، اتلاف انرژی حرارتي را در اين پروژه به حداقل مي رساند، همچنين تهويه طبيعي ضمن تامين سرمايش پاک ، کيفيت هواي مصرفي فضاهاي داخلي را ارتقا مي بخشد.

معماران مرتبط: