Villa A

© مانفرد سیدل

Villa A

© مانفرد سیدل

Villa A

© مانفرد سیدل

Villa A

© مانفرد سیدل

Villa A

© مانفرد سیدل

Villa A

© مانفرد سیدل

Villa A

© مانفرد سیدل

Villa A

© مانفرد سیدل

Villa A

© مانفرد سیدل

Villa A

© مانفرد سیدل

Villa A

© مانفرد سیدل

Villa A

© مانفرد سیدل

Villa A

Villa A

Villa A

Villa A

Villa A

Villa A

ویلا اِی

موقعیت: لینز/ اوبراسترایش

معمار: دفتر معماری نجار و نجار

مصالح: بتن، سنگ، فولاد

تاریخ ساخت: ۲۰۰۸

مساحت زمین: ۵۰۰۰m۲

مساحت ساخت: ۶۵۰m۲

معماران: کریم نجار، رامش نجار

همکاران: جولیا مارتین, علیرضا ملینی نیا, سباستین برندتر

طراحی محوطه: شرکت طراحی لندسکیپ توپولیس

عکاس: مانفرد سیدل

توضیحات:

ویلا اِی بر روی شیب کوه پوئستلینگ برگ واقع شده است؛ مکانی که به شهر لینز، پایتخت اوبراسترایش دید کامل دارد. زمین پروژه حدود ۵۰۰۰ مترمربع است که در محدوده ای سبز با پوشش انبوه درختان کهنسال قرار دارد. دسترسی به سایت که از طریق راه پشت خانه است، به ورودی اصلی منتهی می­ شود و با سقفی کنسول­ شده، پوشیده شده است. در قسمت مجاور خیابان، نمای ساختمان با سنگ طبیعی پوشیده شده است تا نوعی حس صمیمیت با خیابان برقرار شود. سمت دیگر بنا تماما باز است و دید پانورامایی به شهر دارد. با عبور از حوضچه ­ای کوچک، مخاطب قبل از ورود به سالن اصلی خانه به دیدن منظره ­ی وسیع شهر دعوت می­ شود. با دنبال کردن توپوگرافی سایت، بخشی از خانه درون زمین قرار گرفته است. با طی کردن چند پله از هال مرکزی به سمت پایین، ناهارخوری و آشپزخانه ­ی اوپن قابل دسترسی است. از آن جا با پیمودن چند پله دیگر، فضایی برای استراحت وجود دارد که می ­شود روی مبل آن دراز کشید و به استخر دید داشت و از منظره شگفت­ آور شهر لذت برد.

هدف اصلی معماران پروژه این بود که کاربری­ های مختلف را در یک فضای نشیمن باز در نظر بگیرند، آن­ ها را در ترازهای متفاوت جای دهند و همیشه ویژگی­ های عملکردی آن­ها را در یک فضای باز به تعادل برسانند. همچنین، آن­ ها می­ خواستند هم از نظر فرمال و هم سازه ­ای بین طبقه بالا و ۲ طبقه زیرین تفاوت قائل شوند. هدف از انجام این کار این بود که عملکردهای مختلف بنا را بیشتر در چشم مخاطب پررنگ کنند. مصالح کف طبقات بر اساس تراز و کاربری متمایز شده ­اند. ترازهای پایین بیشتر برای زندگی روزانه، استراحت و غذا خوردن طراحی شده ­اند. این فعالیت­ ها در ترازهای مختلف در توپوگرافی زمین جاسازی شده ­اند و به باغچه و فضای سبز پیرامون دسترسی مستقیم دارند. رابطه نزدیک با زمین، معماران را بر آن داشت که سازه بتنی بزرگی را انتخاب کنند که با سنگ پوشیده شده است. در طبقه­ ی بالا، اتاق­ های خواب در زیر سازه سقف قرار دارند. این سقف بر روی ستون­ های فولادی سوار است و کاملا از دیوارهای عظیم زیرین جداست؛ گویی بر روی آن دیوارها در حال پرواز است.

در حین پروسه طراحی، معماران تصمیم گرفتند بنا را به گونه ­ای خلق کنند که به صورت سکانس ­های متوالی تجربه شود. این روش طراحی خاص منجر به دیده ­شدن مناظر مشخصی شد که با استفاده از آن، چشم ­اندازهای متفاوت در سکانس های مختلف قابل­ مشاهده بودند. در پایان، معماران با متصل کردن این چشم­ اندازها به هم، پیکربندی ساختمان را به ­وجود آوردند.

 

 

سقف / انرژی غیرفعال

سازه سقف از یک ساختار شبکه ای فولادی با پوشش روکش آلومینیومی تشکیل شده است. در جبهه­ی جنوبی و غربی، سقف به­صورت کنسول شده روی تراس­ها قرار می­گیرد تا آن­ها را از تابش آفتاب در طول تابستان محافظت کند. پایین بودن محل خورشید در زمستان، باعث گرم­شدن فضای داخلی می­شود. ایده­ی استفاده از انرژی غیرفعال در این ویلا با به­کارگیری یک رکوپراتور در زیرزمین و کالکتورهای خورشیدی در باغچه، عملی شده است. ویلا اِی از نظر مصرف انرژی بسیار کارآمد است و بر اساس استانداردهای ساختمان های اروپایی، به تمام نیازهای یک ساختمان سبز پاسخ می­دهد.

معماران مرتبط: