Villa Mairea

Villa Mairea

Villa Mairea

Villa Mairea

Villa Mairea

ویلا مایریا

موقعیت: فنلاند

معمار: آلوار آلتو ، آلوار آلتو

کارفرما: خانواده گولیچسن

مصالح: چوب

توضیحات:

ویلا مایریا در سال ۱۹۳۹ و به سفارش خانواده ی گولیچسن ساخته شده و به خوبی گذار از معماری سنتی به مدرن را نشان می دهد. خانواده ی گولیچسن این ویلا را به عنوان استراحت گاه و محل پذیرایی از مهمانانشان می خواستند. این خانواده از ثروتمندان فنلاند و حامیان هنر بودند و به آلتو این فرصت را دادند تا ایده های خود را در این ویلا به بوته ی آزمایش بگذارد.

ویژگی شاخص این اثر استفاده ی هنرمندانه آلتو از مصالح گوناگون در کنار هم است. بازی با مصالح و آزمایش ویژگی های آنها در بخش های مختلف بنا، اعم از فنسها، دیوارها، کفسازی و ... به چشم می خورد . ساختار و نوع کف سازی از درب ورودی تا داخل خانه بارها تغییر می کند؛سنگ، کاشی، الوار، فرش و .. هر کدام بسته به نیاز در قسمتی از مسیر به کار گرفته شده اند. وی تعمدا هر ستون را متفاوت از دیگری ساخته تا از هرگونه تکرار تصنعی حاصل از معماری دوری کند.

در این پروژه نیز آلتو طبیعت را به عنوان منبع الهام و نقطه ی آغازین در نظر گرفته و  تا حد ممکن مرز میان بیرون و درون را محو نموده است. میزان ورود و خروج نور و دید در جداره ی اصلی نشیمن قابل کنترل است، از این رو تجربه ی حضور و حرکت در جنگ را تداعی می کند.

معماران مرتبط: