villa tussefaret

© فین سرک هانسن، نیل پیتر دیل

villa tussefaret

© فین سرک هانسن، نیل پیتر دیل

villa tussefaret

© فین سرک هانسن، نیل پیتر دیل

villa tussefaret

© فین سرک هانسن، نیل پیتر دیل

villa tussefaret

© فین سرک هانسن، نیل پیتر دیل

ویلا توسفارت

موقعیت: دروباک، نروژ

معمار: دفتر معماری لی اوین

کارفرما: کامران شالچیان تبریزی

مصالح: بتن

تاریخ طراحی: ۱۳۹۳

مساحت زمین: ۱۵۰m۲

معمار: لی اوین

نجاران: لی اوین، یاکک کوالچیک، آندرژی پریماکووسکی

عکاس: فین سرک هانسن و نیل پیتر دیل

توضیحات:

این خانه ایست جمع و جور که به دو طبقه ی ۶۰ متر مربعی در هر طبقه تقسیم شده و برای پدری با دو فرزندش ساخته شده است. چیزی که خیلی مهم بود، سازگار پذیری با اقتصاد محدود و همچنین تغییرات آینده بود. فضای داخلی سیال این امکان را به وجود می آورد که طرح جدیدی در تقسیمات عمودی صورت پذیرد، با یک خانه ی اصلی و آپارتمان کوچکتر قابل جاره. خانه شامل ۴ اتاق خواب، ۲ حمام و ۲ فضای نشیمن است.

در این طراحی، ایده ی پوسته ی بیرونی حائز اهمیت است. عناصر بتنی پیش ساخته به عنوان متریال اصلی انتخاب شده که سطح داخلی و بیرونی آن به پایان رسیده است و ایده ی پوسته ی بزرگ را تقویت می کند. چالش این بود که در زمان رفع تمام نگهداری های فنی، ظاهر تمیز بتن را حفظ کنند. این عناصر بتنی می توانند به عنوان قطعه های منحصربفرد با فرم های گوناگونی استفاده شود که روی یکدیگر سوار شده اند. این ترکیب بندی، به فضای میانی عناصر و المان ها اجازه ی خلق بازشوهای پنجره را می دهد.

 فضای درونی خانه برخلاف دیوارهای بتنی، خام هستند و طبیعت لطیف تری دارند. اثاثیه از چوب بلوط تخته چندلا ساخته شده اند و خانه را به قسمت های گوناگون تقسیم کرده اند. ایده ی اصلی ارتفاع دوگانه (double height) در فضا حفظ شده و و این بخش های مختلف، ارتباطی بین دو طبقه به وجود آورده اند. ایده بدین صورت است که ترکیب خانه، از آنجا که نیازهای خانواده ممکن است تغییر کند، می تواند به سادگی با زمان سازگار شود.  تمامی اسباب ثابت خانه توسط نجاران شخصی معمار ساخته شده اند. ویلا توسفارت در سال ۲۰۱۴ از طرف انجمن معماران نروژ، برنده جایزه ی المانهای بتنی شد.

 

برگردان به قلم هانیه فرج زاده

۳۰ تیر ماه ۱۳۹۷

معماران مرتبط: