Villa Vals

Villa Vals

Villa Vals

Villa Vals

Villa Vals

Villa Vals

Villa Vals

Villa Vals

Villa Vals

Villa Vals

Villa Vals

Villa Vals

Villa Vals

Villa Vals

Villa Vals

ویلا والس

موقعیت: والس، سوئیس

معمار: سآرچ، سی ام ای

مصالح: سنگ

تاریخ طراحی: ۱۳۸۸

شرکت معماری: سآرچ، سی ام ای

تیم طراحی: بیارنه مستنبروک، کریستین مولر

مشاور داخلی: کریستین مولر، مونیکا کیتینگ، توماس اییک

عکس: ایوان بان

توضیحات:

ویلا والس، معماری از دل زمین به دامنه‌ی طبیعت

در انتهای دست‌نخورده‌ی دره Valsertal، در دامنه‌ی کوه‌های والس، رشته‌کوه آلپ، کشور سوئیس، روستای کوچک والس در قلب بهشتی کوهستانی از گذشته‌های دور به وجود آمده است. ترکیب شگفت‌انگیز عناصر طبیعی در کنار هم از رودخانه و جنگل و کوه و هم‌چنین چشمه‌های آب‌گرم طبیعی، این منطقه را به یک مرکز گردشگری بکر و خیره‌کننده تبدیل کرده است.
ویلا والس، ویلایی است که به تصویر کشیدن همین مناظر را به عنوان طرح‌مایه و ایده‌ی اولیه خود قرار داده است. برای لمس طبیعت باید جزئی از آن شد. از این رو برای بنای ویلا، فرورفتن در زمین جایگزینِ ساختن در روی آن شده و توانسته است با بستر و موقیت مکانی خود درگیر و ادغام شود. طراحی ویلا باید به گونه‌ای می‌بود که کاملاً منطبق با شرایط بستر خود و همساز با دامنه‌ی کوه باشد. بنابراین برای نزدیک شدن بیشتر به این هدف طرح خود ویلا برشی دایره‌ای از دامنه‌ی کوه است و معرفی یک پاسیو مرکزی در شیب تند دره امکان دیدی گسترده را به وجود آورده که پتانسیل قابل‌توجهی برای پنجره بودن را خلق کرده است؛ و باعث ایجاد زاویه دیدی مورب در دامنه کوه شده که همین بر تأثیر جلوه‌های بصری و زیبایی این مکان برای تماشای دره‌های باریک و درهم مقابل، افزوده است.

دو برش متقاطع عرضی و طولی از دامنه‌ی کوه، توانسته است علاوه بر حجم بیرونی، پلان و فضاهای داخلی را نیز در تداوم و یکپارچگی با طبیعت پیرامون خود در بیاورد. لمس قرارگیری در دامنه کوه و دید به کوهستان و جنگل‌های اطراف نه تنها در حیاط جلوی ویلا که در مقطع پلکانی و درون فضا احساس می‌شود. خورشید نیز به درون فضاها همان‌گونه می‌تابد که دامنه‌ی کوه را هر روز روشن می‌کند و ویلایی غرق در نورطبیعی را معرفی می‌کند.
استفاده از مصالح طبیعی موجود در منطقه، باعث ایجاد تداوم بصری در داخل و خارج ویلا شده است. برای مهار کوه بتن به عنوان مصالح سازه‌ای در نما و بخشی از جداره‌های داخلی از سنگ‌های طبیعی محلی مانند “کوارتز والسر” خام و تراش‌نخورده استفاده شده است. هم‌چنین درها و پنل‌های جداکننده و پلکان نیز از چوب درخت‌های بلوط همان منطقه ساخته شده‌اند.
در حیاط کوچک سنگی جلوی ویلا که حاصل از عقب‌نشینی پلان نسبت به محل برش از کوه می‌باشد، یک وان کوچک آب‌داغ قراردارد که در زمستان‌ها تماشای منظره اطراف در آن احساس یکی شدن با بخشی از طبیعت و برف اطراف در ذهن انسان می‌آفریند.
نحوه‌ی دسترسی به ویلا نیز جالب توجه است و برای آن در زمین تونلی به طول ۲۲ متر حفر کرده‌اند که از یک انبار غله‌ی قدیمی چوبی شروع می‌شود و بعد از طی مسافتی نسبتاً طولانی و تاریک در انتها حجمی از نور و زیبایی در انتظار است. برای گرمایش ویلا نیز از همین انرژی زمین‌گرمایی حاصل از فرورفتن در دامنه‌ی کوه بهره گرفته شده است که سیستم حرارتی از کف با استفاده مبدل الکتریکی توسط انرژی الکتریسیته تولید می‌شود، که به مولد الکتریکی در نزدیک دره متصل است.
به طورکلی “ ویلا والس “ از نمونه‌های بارز معماری است که در حفظ چشم‌انداز و درهم‌تنیدگی با چشم‌انداز سایت، در پی احترام به طبیعت و معماری بومی قدم برداشته و با موفقیت آن را به پایان رسانده است.

معماران مرتبط: