Villa Ypsilon

© نارو

Villa Ypsilon

© نارو

Villa Ypsilon

© نارو

Villa Ypsilon

© نارو

Villa Ypsilon

© نارو

Villa Ypsilon

© نارو

Villa Ypsilon

© نارو

Villa Ypsilon

© نارو

Villa Ypsilon

© نارو

Villa Ypsilon

© نارو

Villa Ypsilon

© نارو

Villa Ypsilon

Villa Ypsilon

Villa Ypsilon

ویلا اپسیلون

موقعیت: یونان

معمار: شرکت معماری لَسا

مصالح: بتن

تاریخ ساخت: ۱۳۹۵

مساحت ساخت: ۱۵۰m۲

شرکت معماری: لَسا

معمار بومی: وی. کزموپولو

مهندس سازه: متپ بابیلیس

عکاس: نارو

توضیحات:

گسترش چشم اندازی جدید رو به یونان از پنجره ویلا اپسیلون

این اقامتگاه تابستانی که در یک باغچه‌ی زیتون در جنوب پلوپونز درکشور یونان واقع شده، دارای یک سقف سبز است. فرم آن به شکل یپسیلون(Ypsilon) (بیستمین حرف از حروف الفبای یونانی و بیست‌و‌دومین حرف از حروف الفبای لاتین) است و علاوه بر خلق پرسپکتیوهای زیبا از بیرون، از داخل بنا نیز منظرهای نامتعارف و جدیدی برای بینندگان به وجود آورده است. امکان دسترسی به روی سقف نیز از روی زمین فراهم شده است.
ایده‌ی اصلی طرح، یکپارچگی فرم است؛ به طوری‌که گویی به یکباره روی زمین پدیدار و ناگهان ناپدید می‌شود.
فرم گنبدمانند این ویلای تابستانی که گویی از دل زمین مانند تپه‌ای کوچک بیرون آمده است، در پاسخ به خواسته‌ی کارفرما برای امکان سرکشی به زمین‌های کشاورزی و دید پانوراما به تمامی مناظر اطراف بود. لزوم داشتن چشم‌انداز به خط ساحلی و کوه‌های اطراف، منجر به ایجاد فرمی نامتعارف درمقابل ویلاهای خصوصی معمول شد. پنجره‌های منحنی‌شکلِ قالب‌گیری‌شده در دیوار، آسمان شب را به داخل می‌کشاند.
محل قرارگیری ویلا، روی تپه‌ای مشرف به خلیج دو جزیره “شیتزا” و “ساپینزا” ( Schiza و Sapientza) است که به روستای “بوکولی” (bucolic village) در کوه‌های شرقی مشرف است. مرتفع‌ترین نقطه‌ی ویلا، هم‌ارتفاع با قامت درختان زیتونی است که در اطراف پراکنده شده‌اند و همین موضوع درهم‌تنیدگی ویلا با زیست‌بوم پیرامونش را افزایش داده است. طراحی این ویلا تلاشی موفق در برقراری دیالوگ بین بستر، فرم و فضاهای داخلی است که از طریق سیرکولاسیون حرکتی مناسب به‌دست آمده است.
دوشاخه‌شدن گذرگاه سقفی باعث ایجاد سه حیاط به صورت نیم‌کره‌هایی متمایز شده که دریافت تابش و نور خورشید را در تمامی ساعات روز به همراه دارد. عقب‌نشینی نما و پیش‌آمدگی لبه‌ی سقفِ سبز بتنی در این سه حیاط، تراس‌هایی که همواره در سایه قرار گرفته‌اند را ایجاد کرده است. در یکی از حیاط‌ها، استخر آب که طرحی خمیده به شکل چشم (بادامی شکل) دارد و غرق در نور خورشید است، وجود دارد. حیاط دیگر به شکل پاسیوی سنگی است و آخری رو به نشیمن باز می‌شود.

هم‌چنین جهت‌گیری حیاط‌ها به گونه‌ای‌ست که هر یک از آن‌ها در ساعت خاصی از روز دارای سایه باشند؛ به‌طور مثال حیاط غربی در طول صبح تا ظهر، حیاط شرقی در ظهر و حیاط جنوبی در عصرها دارای سایه و بهترین زمان برای استفاده هستند. سازماندهی فضای داخلی ویلا بر مبنای دو بخش اصلی صورت گرفته است؛ فضاهای خصوصی شامل سه اتاق‌خواب و دو حمام در جبهه‌ی شرقی و فضاهای عمومی مانند آشپزخانه و نشیمن، رو به جنوب با امکان دسترسی به هر سه حیاط جانمایی شده‌اند. سیرکولاسیون حرکتی در داخل، بیرون و روی سقف به گونه‌ای‌ست که حرکتی مداوم بین این سه فضا، همواره برقرار باشد. به‌منظور بی‌نیازکردن ویلا از سیستم تهویه‌ی مکانیکی، پوسته‌ای از بتن سقف را احاطه کرده و روی آن بام‌سبز تعبیه شده است. هم‌چنین اندازه و محل قرارگیری پنجره‌ها تماماً از روی محاسبات اقلیمی تعیین شده تا بدین‌وسیله کوران مناسب هوا توسط بادهای منطقه در ویلا جریان داشته باشد.
استفاده از تکنولوژی‌های ساخت سازه خارج از محل اجرا با درنظرگرفتن بودجه‌ی محدود و فرم غیرمتعارف پروژه، مبنایی برای به کارگیری مقادیر زیادی سازه‌های پیش‌ساخته بود که این امر موجب صرفه‌جویی در زمان اتمام پروژه به مدت ۷ ماه شد؛ بی‌آن‌که از کیفیت اجرا کاسته شده و یا از حدمجاز بودجه فراتر رفته باشد. به‌همین‌منظور تصمیم به خریداری دستگاه سی‌ان‌سی (CNC) گرفته شد که امکان ساخت نمونه‌های متفاوت و خارج از ابعاد و اندازه‌های استاندارد شامل قالب‌سازی برای پوسته‌ی بتنی، طراحی قالب سقف آکوستیک اتاق‌نشیمن، پارتیشن‌ها و مبلمان فضای داخلی، قاب‌های غیرمعمول پنجره و در نهایت قالب‌گیری بتنی برای فضاهای بیرونی و استخر را برای گروه طراحی فراهم کرد.
به نقل از معماران پروژه، رویکرد این پروژه به‌کارگیری محصولات دست‌ساز در مقابل استفاده از محصولات تجاری و ابعاد مشخص در بازار و طراحی مینیمال و کاربرد بتن، موزاییک‌های سیمانی و سنگ مرمر به جای استفاده از مواد و مصالح محلی است.

معماران مرتبط: